Algemene voorwaarden voor hondenuitlaatservices en dierenoppasservices
1. Definities
1.1. "Bedrijf" verwijst naar Solvejs Dierendiensten, een ZZP geregistreerd in Doorwerth, Gelderland.
1.2. "Klant" verwijst naar de huisdiereigenaar of persoon die gebruik maakt van de diensten van de Onderneming.
1.3. "Huisdier" verwijst naar het (de) dier(en) van de Klant waarvoor hondenuitlaatservice, huisdieroppas of aanverwante diensten nodig zijn.
2. Toepasselijkheid
2.1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen en Overeenkomsten die door Partijen worden gesloten en op alle daaruit voortvloeiende verbintenissen en (rechts)handelingen.
3. Geleverde diensten
3.1. De Onderneming stemt ermee in om hondenuitlaat- en/of dierenoppasservices te bieden voor de Huisdier(en) van de Klant zoals gespecificeerd in de serviceovereenkomst.
3.2. De Klant stemt ermee in nauwkeurige en volledige informatie te verstrekken over de gezondheid, het gedrag en eventuele speciale vereisten van het Huisdier.
4. Gedrag en goed huisdierburgerschap
4.1. De Klant erkent dat het zijn verantwoordelijkheid is om ervoor te zorgen dat zijn Huisdier(en) zich goed gedragen en voldoen aan de lokale regelgeving en wetten met betrekking tot het houden van huisdieren.
4.2. De Klant stemt ermee in dat zijn hond(en) tijdens wandelingen correct aangelijnd worden en zich niet zullen inlaten met agressief of storend gedrag jegens mensen of andere dieren. De Klant zal de Onderneming naar waarheid vertellen of de hond in het verleden betrokken is geweest bij een bijtincident.
4.3. Het bedrijf behoudt zich het recht voor om diensten te weigeren of te beëindigen voor huisdieren die agressief, gevaarlijk of buitensporig storend gedrag vertonen.
5. Vergoedingen en betalingen
5.1. De Klant stemt ermee in de vergoedingen te betalen die zijn vermeld in de serviceovereenkomst. Betaling is vooraf verschuldigd of zoals anders is overeengekomen.
5.2. De Onderneming behoudt zich het recht voor om tarieven te wijzigen met voorafgaande kennisgeving aan de Klant.
5.3. De betaling dient bij levering contant te worden voldaan of vooraf op rekeningnummer
NL73 INGB 0757 2231 92 ten name van mw S. Rabbelier, onder vermelding van de naam van de Klant en de naam van het Huisdier.
6. Annuleringen en restituties
6.1. In het geval van hondenuitlaatservice, dierverzorging aan huis en dierenoppasservice zonder overnachting (“dagopvang”), dient de Klant 48 uur voor aanvang van de dienst te annuleren. Annuleringen na deze tijd kunnen leiden tot het gedeeltelijk of volledig verschuldigd zijn van het bedrag, zoals bepaald door de Onderneming:
6.1.1. Volledige teruggave bij annulering 48 uur voor aanvang van de dienst;
6.1.2. 50% teruggave bij annulering 24 uur voor aanvang van de dienst;
6.1.3. bij annulering korter dan 24 uur voor aanvang van de dienst wordt het volledige bedrag in rekening gebracht.
6.2. In het geval van dierenoppasservice met overnachting (“logeren” en “huisoppas”), dient de Klant 7 dagen voor aanvang van de dienst te annuleren. Annuleringen na deze tijd kunnen leiden tot het gedeeltelijk of volledig verschuldigd zijn van het bedrag, zoals bepaald door de Onderneming:
6.2.1. Volledige teruggave bij annulering 7 dagen voor aanvang van de dienst;
6.2.2. 50% teruggave bij annulering 4 dagen voor aanvang van de dienst;
6.2.3. bij annulering korter dan 4 dagen voor aanvang van de dienst wordt het volledige bedrag in rekening gebracht.
6.3. De Onderneming behoudt zich het recht voor om diensten te annuleren of opnieuw te plannen vanwege onvoorziene omstandigheden (bijv. extreem weer, noodsituaties). In geval van een Weeralarm, extreme gladheid, extreme hitte (boven de 25 graden celcius), extreme wind, of onweer, behoudt de Onderneming zich het recht voor alle hondenuitlaatdiensten te annuleren. In dat geval wordt de Klant hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte gesteld. Indien mogelijk zal de Onderneming ernaar streven de geplande wandeling te vervangen voor een blokje om in het afgesproken tijdvak. In geval van ziekte van de Ondernemer, zal de betaalde dienst gerestitueerd worden en zal een nog niet betaalde dienst niet in rekening worden gebracht.
6.4. De Onderneming behoudt zich te allen tijde het recht voor Algemene Voorwaarden en de prijsopgaven te veranderen. De Klant kan bij wijziging van de Algemene Voorwaarden en prijsopgaven geen aanspraak meer maken op informatie verstrekt in eerdere uitgaven van deze documenten.
7. Aansprakelijkheid en verantwoordelijkheden
7.1. De Klant erkent dat huisdieren onvoorspelbaar kunnen zijn en dat de Onderneming niet verantwoordelijk is voor enig letsel, ziekte, verlies of schade veroorzaakt door/aan het/de Huisdier(en) tijdens het verlenen van diensten. De Klant blijft ten allen tijden aansprakelijk voor schade aan derden of zaken die uw dier veroorzaakt en daaruit voortvloeiende (medische) kosten. De Klant is ten alle tijden verantwoordelijk voor alle schade en gevolgschade die door/aan de/het huisdier(en) wordt toegebracht aan eigendommen van de Onderneming c.q. de eigendommen van derden. Als er zich een geval voordoet waarbij niet duidelijk te achterhalen is welk huisdier de aanstichter is, zullen de kosten verdeeld worden onder de eigenaren van alle betrokkenen huisdieren.
7.2. De Onderneming is niet aansprakelijk voor enige verwonding, ziekten, infecties, blessures of eventueel verlies van uw huisdier. De Klant zal het huisdier in goede gezondheid overdragen aan de zorg van de Onderneming. De Klant is verplicht de Onderneming op de hoogte te brengen van eventuele gezondheidsklachten van het huisdier.
7.3. De Klant mag de hond minimaal anderhalf uur voordat de hond opgehaald wordt door de Onderneming géén eten geven om het risico op maagtorsie te minimaliseren. De Klant kan de Onderneming vragen de hond bij thuiskomst eten te geven. Als de hond korter dan twee uur voor aanvang van de wandeling toch gegeten heeft, is de Klant verplicht dit aan de Onderneming te melden en mag de Onderneming op basis daarvan weigeren de hond mee te nemen op de wandeling. In een dergelijk geval geldt deze afspraak als een geannuleerde afspraak korter dan 24 uur voor de afspraak: zie het annuleringsbeleid.
7.4. De Klant accepteert, dat de hond bij thuiskomst vies en nat kan zijn en treft hier eventueel maatregelen voor. De Onderneming zal naar redelijkheid trachten de hond af te drogen als deze nat thuis komt. De Onderneming is niet aansprakelijk voor enige schade aan uw huis of interieur als gevolg van een natte of vieze hond.
7.5. De Klant geeft de Onderneming toestemming om gebruik te maken van het toilet wanneer de Onderneming de hond komt ophalen of brengen of wanneer de Onderneming dieren bij de Klant thuis komt verzorgen.
7.6. De Klant geeft de Onderneming toestemming om voor de duur van de wandeling gebruik te maken van een Tractive GPS-tracker om de locatie van de loslopende hond te kunnen volgen.
7.7. Voor alle diensten geldt: de Onderneming behoudt bepaalde vrijheid om medische kosten te maken op naam van de Klant. Indien er letsel optreedt aan het Huisdier van de Klant, is de Onderneming gemachtigd om het desbetreffende dier naar de dierenarts te brengen en aldaar te laten behandelen. De kosten voor behandeling en eventuele vervolgbehandeling zijn altijd de verantwoordelijkheid en op kosten van de eigenaar. Indien het letsel zodanig is dat er sprake is van ondragelijk lijden en het dier op advies van de dierenarts moet worden geëuthanaseerd, stemt de Klant ermee in dat de Onderneming 60 (zestig) minuten lang zal proberen de Klant te bereiken op de door de Klant opgegeven telefoonnummer(s), voordat de Onderneming de beslissing mag nemen de euthanasie te laten uitvoeren. Het stoffelijk overschot zal onder alle omstandigheden in bewaring worden gebracht bij de uitvoerende dierenarts totdat de Klant dit heeft opgehaald danwel totdat de Klant de uitvoerende dierenarts toestemming heeft gegeven voor het vernietigen van het stoffelijk overschot.
7.8. De Klant stemt ermee in om bewijs te overleggen van actuele vaccinaties en vlooien-/tekenpreventiemiddelen voor zijn Huisdier(en) voordat de diensten beginnen. De hond dient te zijn ingeënt tegen Hondenziekte, Weil, Parvo en Kennelhoest. De kat dient te zijn ingeënt tegen Kattenziekte en Niesziekte. De Klant dient een inentingsbewijs te kunnen overleggen bij het intakegesprek. Entingen mogen niet verjaard zijn. Het Huisdier dient het hele jaar door preventief te zijn behandeld tegen vlooien, wormen en teken. Het kan voorkomen dat tijdens de uitvoering van de dienst van de Onderneming, het dier in aanraking komt met parasieten. De Onderneming is niet aansprakelijk voor eventuele besmetting met parasieten. De Onderneming zal zorg dragen voor een schone en parasietvrije werkomgeving zover dat redelijkerwijs mogelijk is.
7.9. De Klant dient ervoor te zorgen dat het Huisdier op de afgesproken tijd en datum thuis is. De Klant dient tijdens de uitlaattijden telefonisch bereikbaar te zijn. De Klant machtigt de Onderneming om op kosten van de Klant het Huisdier medische zorg te verschaffen of naar een dierenarts te brengen, indien nodig. Indien blijkt dat een belangrijke ingreep noodzakelijk is, zal er eerst contact met de Klant worden gezocht. De Klant dient de Onderneming van een huissleutel te voorzien zodat de Onderneming het Huisdier kan ophalen (in geval van hondenuitlaatservice) danwel verzorgen (in geval van Dierenoppasservice) wanneer de Klant niet thuis is. Zie het Sleutelcontract.
7.10. De Onderneming stemt ermee in om redelijkerwijs voor het (de) Huisdier(en) te zorgen tijdens het verlenen van diensten en zal alle instructies van de Klant redelijkerwijs opvolgen. Bij twijfel zal de Onderneming contact opnemen met de Klant.
8. Vrijwaring
8.1. De Klant stemt ermee in de Onderneming schadeloos te stellen en te vrijwaren van alle claims, aansprakelijkheden, schade, kosten of uitgaven die voortvloeien uit de acties of het gedrag van het Huisdier.
9. Vertrouwelijkheid
9.1. De Onderneming stemt ermee in om alle klantinformatie vertrouwelijk te houden en zal geen persoonlijke of huisdiergerelateerde informatie delen, verkopen of verspreiden zonder toestemming van de klant.
9.2. De Klant heeft de Onderneming toestemming geven de persoonsgegevens van de Klant te gebruiken en verwerken voor de uitvoering van deze overeenkomst door middel van de
“Privacyverklaring”.
10. Gebruik van sociale media
10.1. De Klant erkent dat de Onderneming foto's of video's mag maken van het (de) Huisdier(en) van de Klant tijdens de dienstverlening.
10.2. De Klant heeft de mogelijkheid om de Onderneming toestemming te geven of te weigeren om foto's en video's van het (de) Huisdier(en) op de officiële sociale media-accounts of website van de Onderneming te plaatsen. Deze toestemming of weigering kan schriftelijk of via een door beschikbaar gesteld online formulier “Toestemming plaatsen foto’s en video’s” worden medegedeeld.
11. Toepasselijk recht
11.1. Deze Algemene Voorwaarden en de Overeenkomst worden beheerst door Nederlands recht.
11.2. Alle geschillen die naar aanleiding van deze Algemene Voorwaarden en de Overeenkomst of de uitvoering daarvan mochten ontstaan, zullen uitsluitend worden voorgelegd aan de Rechtbank Midden- Nederland.
12. Volledige overeenkomst
12.1. Deze algemene voorwaarden vormen de gehele overeenkomst tussen de Klant en de Onderneming en vervangen eventuele eerdere overeenkomsten, schriftelijk of mondeling.
12.2. Door gebruik te maken van de diensten van Solvejs Dierendiensten stemt de Klant ermee in zich aan deze algemene voorwaarden te houden.